Corine Hartman – Doodskleed

Doodskleed

Nadat zij op non-actief is gesteld en haar kapitale boerderij tot de grond toe is afgebrand, vertrekt de eigenzinnige rechercheur Jessica Haider naar Edinburgh en neemt haar intrek bij haar ex-partner Mark O'Connor. In Edinburgh krijgt ze bezoek van Mikael Aleksy een vooraanstaand lid van Saligia, een geheime organisatie die recht zet wat justitie krom laat. Hij probeert haar tegenhouden naar Mexico te gaan waar zij een belangrijke opdracht wil uitvoeren. In Mexico worden vluchtelingen, waaronder veel kinderen met een dodelijk virus besmet en deze biologische bommen vormen een groot gevaar voor de bevolking van de Verenigde Staten. Vincent Donnelly, de verantwoordelijke viroloog moet uitgeschakeld worden. Een opdracht die volgens de oprichter van Saligia, Sir Ryan Murphy, alleen kan worden uitgevoerd door Jessica, die speciaal voor dit doel is geselecteerd. Ze vertrekt naar Mexico maar wanneer zij Vincent Donnelly ontmoet en meer over deze man en zijn werk te weten komt, slaat de twijfel toe. Jessica keert vol met vragen terug naar Schotland en wordt daar gearresteerd. Wie heeft haar verraden en wie kan ze nog vertrouwen? Is Jessica zelf een doelwit geworden?

Corine Hartman is een misdaadauteur die wordt geroemd om haar harde psychologische thrillers; vooral de serie rondom de onconventionele rechercheur Jessica Haider ontving lovende kritieken. Doodskleed is het vijfde en laatste deel dat Corine Hartman schreef. Over het afscheid van Jessica Haider zegt zij: “Personages worden voor mij boeiend als ze een ontwikkeling doormaken, een onvermijdelijke consequentie daarvan is dat ze beperkt houdbaar zijn. Net als echte mensen.“

Het land van Maya's en het eiland Cozumel, een duikersparadijs - ik ben er ooit geweest toen ik eens iets anders wilde dan die paar snoeken in de Maasplassen. Ook het land van extreme verschillen in klimaat met zowel woestijnhitte als hoogvlaktes met koude winters. Met een van de grootste hoofdsteden ter wereld. Twaalf uur vliegen. En ze hebben Speedy Gonzales. The fastest mouse of Mexico staat compleet met sombrero afgebeeld op een promotiefolder van de vliegtuigmaatschappij. Arriba Arriba Andale Arriba - Yeppa!
Terwijl ik aan mijn maag merk dat het vliegtuig de landing heeft ingezet, neem ik een slok van mijn glas redelijk goede whisky – naast genoeg beenruimte en geen last van jengelende kinderen nog een voordeeltje van eersteklas reizen – en dan gaap ik een paar keer om mijn oren open te krijgen. Met de laatste slok neem ik twee paracetamol in en wens even dat ik nu een lijntje zou kunnen snuiven.
Mexico. Ook het land van drugs. De smokkel van het witte goud naar Amerika heeft al duizenden mensen het leven gekost. Misschien vind ik een betrouwbare dealer waar ik een kleine hoeveelheid coke kan scoren. Ik rek me uit en roep mezelf tot de orde. De gedachte aan mijn opdracht zet me op scherp. Het gaat om de toekomst, het leven van kinderen, van wanhopige, gevluchte kinderen.
De waarschuwingsbordjes lichten op en als ik naar buiten kijk, is het helderblauw verdwenen en beweegt het vliegtuig schijnbaar ongecontroleerd in een grijs wolkendek. Ik haal een paar keer diep adem.
Over nog grotere consequenties als dit virus echt wereldwijd gaat toeslaan, wil ik niet nadenken en de gedachte dat ik juist daarom nu wel een lijntje kan gebruiken, verwerp ik onmiddellijk. Elk excuus is goed genoeg voor mijn verslaving, ik hoor het Simon nog zo zeggen. Mijn psych, die zich misschien heeft afgevraagd waarom ik niet ben komen opdagen bij geplande sessies. Ik ben als een dief in de nacht uit Nederland vertrokken. Overhaast. En ook nu ging het allemaal nogal snel, nadat ik de opdracht van Saligia accepteerde. Het boeken van een vlucht, het bedenken van een plan, en thuis de boel in vrede achterlaten. Suus. Sem. Dat bleek nog de grootste uitdaging.

Corine Hartman

Doodskleed is geschreven in de kenmerkende Corine Hartman stijl: mooi, intelligent, beeldend, zonder overbodige franje en storende details. Het verhaal is kundig en knap geconstrueerd en kent een aantal fantastische plotwendingen. De personages zijn uitstekend uitgewerkt en spreken tot de verbeelding. Vooral Jessica steelt de show. Hard, doeltreffend en dodelijk. Cocaïne, whisky en seks spelen nog steeds een belangrijke rol in haar leven maar naast de gebruikelijke ingrediënten die Jessica uitzonderlijk maken, gaat het in Doodskleed om meer, veel meer. In de gevangenis heeft Jessica tijd genoeg om zich te bezinnen op haar leven en door een nauwelijks verstaanbare fluistering beginnen zekerheden in haar leven te bewegen en gebeurtenissen een andere betekenis te krijgen. Als schuivende panelen ontwikkelt zich een nieuwe realiteit die schokkend en angstaanjagend is en misschien voor het eerst in haar leven lijkt Jessica verslagen. Deze nieuwe realiteit dwingt haar ultieme keuzes te maken. De manier waarop Corine Hartman dit grote ontwaken vorm geeft, maakt door de bijna voelbare intensiteit en diepe ontroering grote indruk.

Doodskleed is een imponerende afsluiting van een serie overtuigende en unieke thrillers. Een heftig, geloofwaardig en soms ontroerend verhaal dat een aantal geweldige plotwendingen kent en een totaal onvoorspelbare ontknoping. Doodskleed is een definitief afscheid. Corine Hartman heeft haar verhalen verteld, het boek gesloten en Jessica haar onvergelijkbare plek in de wereld van het spannende boek gegeven. Er was lef voor nodig om een onconventionele hoofdpersoon als Jessica Haider te introduceren en er is moed voor nodig om op het hoogtepunt afscheid van haar te nemen. Ongetwijfeld zal Corine Hartman haar grote schare fans verrassen met nieuwe inspirerende hoofdpersonen en gruwelijk spannende thrillers.

Uitgeverij: Karakter - Uithoorn
ISBN: 978 90 4520 852 7

© 2015 Joop Liefaard

Een imponerende afsluiting van een serie overtuigende en unieke thrillers

Klik hier om dit bericht te tweeten

Click Here to Leave a Comment Below

Volg dit blog

Ontvang de laatste berichten in je brievenbus