Elly Griffiths – Beenderhuis

Forensisch archeologe Ruth Galloway is uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de opening van een middeleeuwse doodskist waarin zich de overblijfselen van bisschop Augustine zouden bevinden. De bisschop is de voorvader van de prominente Norfolkse familie Smith. In de museumzaal waar deze ceremonie zich zal voltrekken wordt echter niet alleen de bisschop aangetroffen maar ook het lichaam van de curator van het museum. Dood.

Er komen twee deuren uit op de studeerkamer van Lord Smith. Op de ene staat DE NIEUWE WERELD en op de andere STREEKGESCHIEDENIS. Ze voelt zich als Alice in Wonderland. Vanwege het zachte geluid, dat lijkt op gefluister of gefladder, valt haar keus op Streekgeschiedenis. Ze hoopt daar een oogstrelende verzameling lokale artefacten aan te treffen. In elk geval geen wassen beelden en opgezette dieren.
Haar wens gaat in vervulling. De zaal van de afdeling Streekgeschiedenis is leeg, op een doodskist na die op een schragentafel staat en een roerloze figuur die ernaast ligt. Het raam staat open en de wind laat de pagina’s van de opengevallen museumgids op de vloer heen en weer bewegen, wat het geluid maakt van een fladderende vogel.

Inspecteur Harry Nelson en zijn team, die bezig zijn met het onderzoek naar een omvangrijke drugshandel, worden met het onderzoek naar de dood van de curator belast. Hierdoor is het onvermijdelijk dat Ruth en Harry elkaar weer tegenkomen en beide hebben hierover gemengde gevoelens. De zaak wordt nog gecompliceerder als er dreigbrieven opduiken waarin het museum wordt gevraagd schedels en botten van Australische aboriginals terug te geven om deze bij hun voorvaderen te kunnen begraven.

Beenderhuis

Beenderhuis is de vierde misdaadroman in een reeks met de forensisch archeologe Ruth Galloway in de hoofdrol. Eerder verschenen Dodencirkel (2009), Offersteen (2010) en Springvloed (2011). Ieder boek bevat verwijzingen naar de voorafgaande; dat gebeurt op een manier die nieuwsgierig maakt zonder dat details van het plot worden onthuld.

Elly Griffiths heeft een plezierige schrijfstijl. Net als in de andere boeken is het verhaal in de tegenwoordige tijd geschreven. Je voelt je er daardoor dichter bij betrokken. Er komt een kleurrijke stoet van interessante personages voorbij, die allemaal goed worden uitgewerkt. Elly Griffiths doet dit met verve. Er is veel aandacht voor de persoonlijke beslommeringen van Ruth, die voor haar dochtertje Kate een goede moeder probeert te zijn en Harry, die gedwongen werd keuzes te maken en daar nu zo goed als mogelijk probeert mee om te gaan. Deze persoonlijke noten leiden niet af van het eigenlijke verhaal. Ik denk zelfs dat de fans van Elly Griffiths van dit soort informatie smullen.

Belangrijk in het verhaal zijn schedels en botten van oorspronkelijke bewoners van het Australische continent, die door een voorvader van de huidige Lord Smith naar Engeland zijn gebracht en nu in het museum zijn ondergebracht. De verwijzingen naar de oude religie van de aboriginals zijn, evenals de verwijzingen naar archeologische wetenswaardigheden, interessant maar soms een beetje teveel van het goede. De uiteindelijke ontknoping van het verhaal is best spannend maar mist het raffinement en de scherpte van eerdere boeken.

Beenderhuis is een goede misdaadroman die plezierig leest, vol met interessante personages die goed worden uitgewerkt, een interessante verhaallijn kent en een redelijk spannende ontknoping heeft. Toch blijf ik zitten met een gevoel dat dit boek een beetje achterblijft bij de eerste drie uit de reeks en dat Elly Griffiths beter kan. Dit alles neemt niet weg dat het lezen van Beenderhuis een aangenaam tijdverdrijf is.

☆ ☆ ☆ ☆

Engelse titel: A room full of bones
Vertaling: Els Franci-Ekeler
Uitgeverij: De Kern – Utrecht
ISBN: 978 90 325 1315 3

© 2012 Joop Liefaard

Meer interessante berichten over Elly Griffiths.

Offersteen

In Norwich wordt een oud rooms-katholiek kinderhuis gesloopt om plaats te maken voor een gebouw waarin vijf en zeventig nieuwe appartementen zullen komen. Tijdens de sloopwerkzaamheden wordt onder de drempel van de toegangsdeur het skelet gevonden van een kind met opvallende bijzonderheid dat de schedel ontbreekt.

Springvloed

Op het strand van Broughton Sea´s End worden zes skeletten gevonden en Ruth wordt ingeschakeld om deze te onderzoeken. Zij ontdekt dat het hier handelt om Duitsers en dat de skeletten uit de tweede wereldoorlog stammen. Alles wijst erop dat de mannen geen natuurlijke dood zijn gestorven en de politie begint met een onderzoek.

Click Here to Leave a Comment Below